Poniższy tekst jest skierowany do wszystkich tych, którzy na codzień pracują z UX`ami i nie wiedzą jak zagaić. Zawsze możesz rzucić kasztan pod nogi i zapytać o właściciela. Możesz też kontynuować czytanie. 🙂 Mam nadzieję, że odczuwasz potrzebę bliższego poznania obszaru z jakim zmagają się Twoi koledzy/koleżanki. To miłe. Ale do rzeczy:
Praca UX Designera to nie tylko makiety
Projekty ekranów to efekt końcowy naszej pracy. Zanim przystąpimy do makietowania robimy szereg innych rzeczy. Ktoś mógłby zapytać „Co w takim razie robicie?” Spieszę z odpowiedzią. Oczywiście nie ma sztywnego procesu. Ale mniej więcej wygląda to tak:
Zdefiniowanie problemu użytkownika
Każda funkcjonalność produktu powinna służyć rozwiązaniu problemu klienta. Idealnie jak klient przychodzi do nas z zewnątrz rozwiązać swój problem. Gorzej jeżeli ma problem z naszym produktem. Tak czy inaczej to powinna być wyjściowa do dalszych prac.
Research i benchmarki
Często spotykamy się z zarzutem, że przerysowujemy konkurencję. Odpowiedź jest jedna i niezmienna „To zależy”. Jeżeli już poznaliśmy problem naszego użytkownika to zobaczmy jak z tym problemem radzi sobie konkurencja. Jakie są benchmarki i dobre praktyki z tym związane. Jeżeli nie wysyłasz rakiety w kosmos, to prawdopodobnie bez trudu znajdziesz fajne i ciekawe rozwiązania.
Analiza
Znamy problem użytkownika. Mamy głowę pomysłów. Teraz zobaczmy dlaczego się nie da 🙂 A tak na serio to na tym etapie zadajemy najwięcej pytań. Chcemy poznać jak najszerszy obraz i jak największe spectrum możliwości. Wszystkie ograniczenia developerskie i biznesowe są tutaj mega ważne.
Rozwiązanie i prototyp
Tutaj dopiero siadamy do właściwego rysowania ekranów. W zależności od projektu są to makiety niskiej szczegółowości lub wysokiej. Bazgrane na kartce lub już w odpowiednim programie. Staramy się jak najszybciej zwalidować nasze rozwiązanie poprzez
Testy użyteczności
Powinniśmy jak najszybciej przetestować nasz pomysł aby wiedzieć jak bardzo wiele możemy jeszcze poprawić. Nie będę tu się rozpisywał na temat metodologii testów, o tym że każdy może przeprowadzić testy użyteczności pisałem już wcześniej.
Teraz gdy już wiesz na czym polega nasza praca, to parę słów o tym…
Jak współpracować z UX Designerem
Jak najszybciej. Zaangażuj nas w prace nad swoim rozwiązaniem. Nie robimy tylko makiet. Na każdym z etapów naszej pracy przyda się pomoc kogoś kto jest w temacie. Kolejne kroki to nic odkrywczego. Chętnie poznamy też Twoje flow pracy. Kodować nie będziemy, ale opowiedz nam o dobrych praktykach i najczęstszych błędach. W każdej chwili możesz nas o coś zapytać.
Developer ma kodować, Designer projektować, a Product Owner ownerować… To już nie te czasy. Gramy razem. W końcu.
Fajne? Udostępnij dalej: Twitter, LinkedIn, Facebook, Poczta Polska.