in UX dla developerów, UX dla Product Ownerów

Primary Button jest dupkiem.

Nadużywamy Primary Buttonów. My, czyli branża IT. Nieważne czy jesteś programistą, PO, PM, czy też designerem. Trzy razy zastanów się zanim użyjesz głównego przycisku. Przez ostylowanie linkowania na ekranie możemy pomóc, albo przeszkodzić użytkownikowi.  Ale po kolei.

Baton batonowi batonem

Projektując/wdrażając ekran masz do dyspozycji kilka form podlinkowania. Najczęściej są to dwa buttony (primary i secondary) oraz label. W zależności od styleguide`u z którym pracujesz mogą być nazywane różnie. Każdy z buttonów powinien mieć wizualnie rozpisane różne stany (default, hover, disable, etc) ale to już pewnie wiesz. Skupmy się na ich domyślnym stanie. 

Kliknij mnie!

W zależności od ekranu każdy z buttonów/linków mniej lub bardziej zwraca na siebie uwagę użytkownika. To właśnie podbijaniem poszczególnych linków prowadzimy usera za rękę przez zagmatwane ścieżki naszych interfejsów. Jeżeli zaczniemy wszędzie stosować primary button, to użytkownik nie tylko będzie zdezorientowany, ale też może zgubić trop którym podążał.

Primary, czyli jaki

Primary buttonem określamy główny przycisk. Wykorzystujemy go aby podkreślić wizualnie jakąś akcję na której nam zależy. Aby zwrócić uwagę na działanie na formularzu lub podkreślić najsilniejsze wezwanie do działania na stronie. Kiedy nie stosować? We wszystkich pozostałych przypadkach. Domyślnym rodzajem buttonu powinien być Secondary. Nie bez przyczyny w niektórych design systemach, Secondary jest określany jako default.

Za dużo linków, za dużo możliwości

Już pisałem o tym, że bzdurą jest, że użytkownik nie lubi klikać. Ten mit został już dawno obalony. Użytkownik nie lubi się zastanawiać gdzie kliknąć. Im więcej buttonów – tym dłużej będzie się zastanawiał. Mówię tutaj w kontekście wszystkich form linkowania. Chowaj niepotrzebne linki, używaj opcji others/zaawansowane. Kombinuj. Czyść ekrany. Im mniej funkcjonalności na jednym widoku tym lepiej

Prymus wśród batonów

Wypycha się na pierwszy plan kosztem pozostałych elementów interfejsu. Prymusów trzeba od siebie separować. Primary Button powinien pojawiać się tylko raz na ekranie. Najważniejsze: nie każdy ekran potrzebuje przycisku głównego. Od dzisiaj naszym domyślnym buttonem jest Secondary. Byłoby też spoko jakbyśmy unikali ogólnie batonady jako takiej. Na to nie zawsze mamy wpływ. Skupmy się na tym co możemy zmienić.

Na koniec cytat:

Pomyśl zanim użyjesz prajmary batona

Nie rób swojego użytkownika w balona

Luser Designers

Fajne? Udostępnij dalej: Twitter, LinkedIn, Facebook, Poczta Polska.