in UX dla developerów

Mity UX #1 Im mniej kliknięć tym lepiej

Mity UX wyguglować sobie może każdy. Niektóre z nich niestety zakorzeniły się tak głęboko, że wymagają dodatkowego komentarza. No to lecimy.

Użyteczność a klikanie

Mit ten narodził się prawdopodobnie w początkach styczności człowieka z komputerem. W czasach, gdy korzystanie z myszy to była orka na ugorze a o internecie nikt jeszcze nie słyszał. Nieważne skąd. Ważne, że to przekonanie przetrwało do dziś. Na początku to była zasada trzech kliknięć, ostatnio spotkałem się z zasadą siedmiu. Tak czy inaczej to bzdura. Nie ilość kliknięć a cel.

Zapach informacji

Samo pojęcie zapachu informacji jest dość bagatelizowane, chociaż najwięksi z branży dość mocno to podkreślali. (patrz np. Jakob Nielsen). W skrócie: Naukowcy zauważyli, że użytkownik poszukujący informacji zachowuje się podobnie do drapieżnika. Tak długo jak będzie czuł pewny trop – będzie nim podążał. Jeżeli uzna, że trop się rozproszy może pójść w złym kierunku, albo nawet zrezygnować z polowania.

Zapach informacji to (niedoskonałe) postrzeganie wartości, kosztu lub ścieżki dostępu źródeł informacji uzyskanych z bliższych wskazówek, takich jak cytaty, linki, WWW lub ikony reprezentujące źródła.

(Pirolli i Card 1999)

Im mniej opcji tym lepiej

Im więcej opcji pozostawimy naszym klientom tym trudniej będzie nam ich prowadzić za rękę. Trzymając się metafory drapieżnika: nie zabierajmy kota papugarni.

Pamiętajmy o tym: nie ilość kliknięć a ich jakość się liczy. Przekonanie trzech kliknięć powinno umrzeć śmiercią męczeńską. Przyroda nie lubi pustki. Mam nową tezę: Maksymalnie trzy funkcjonalności na jednym ekranie. Czego nam i naszym klientom życzę.

Więcej na ten temat w reseearchgate.


Fajne? Udostępnij dalej: Twitter, LinkedIn, Facebook, Poczta Polska.