in UX dla Product Ownerów

Klocki lego rozsypane w saunie

Na dniach jest uruchamiane PSD2. Takie rozporządzenie unijne, które będzie wymagało wielu zmian w sektorze bankowym i fintechowym.

I cały misterny plan też w PSD2..

Siara (Kilerów dwóch)

Główną zmianą zauważalną przez klientów będzie podwójne uwierzytelnienie (2FA). Zmiany te przypomniały mi o jednej ważnej rzeczy, z której nie wszyscy w IT sobie zdają sprawę.

Nikt nie chce się logować do Twojego serwisu

Serio. Zalogowanie nigdy nie jest celem samym w sobie. To tylko przeszkoda w osiągnięciu celu. Jak każdy formularz. Klient do Ciebie przychodzi rozwiązać swój problem. Formularze i interfejsy tylko w tym pośredniczą. Powinny być jak najbardziej niezauważalne i intuicyjne.

Problem i rozwiązanie

Usługa polega na działaniach podejmowanych w celu dostarczenia określonych korzyści lub zaspokojenia potrzeb (za wikipedią). Pamiętaj o tym. Usługa sama w sobie nie jest i nie powinna być celem. Twoje oprogramowanie nie działa do momentu, kiedy nie pomaga w realnym rozwiązywaniu problemów.

„Zabijcie wszystkich! Bóg rozpozna swoich” 

Usuń wszystkie przeszkody, wszystkie formularze inputy, checkboxy, radiobatony. A teraz połóż tylko te niezbędne do rozwiązania problemu. Każdy kładź ostrożnie. Patrz na to jak na klocki lego, które rozrzucasz w saunie. Każdy jeden boli. Czy naprawdę zapisy do newslettera na oknie finalizacji to dobre miejsce?

Cel nie uświęca środków

Celem jest rozwiązanie problemu. Dokładaj wszelkich starań aby zminimalizować koszty jakie musi ponieść klient. Formularz, zbędna funkcjonalność, zbyt rozbudowane opcje – to wszystko rozmywa ścieżkę do celu. Klient traci czas. Pójdzie do konkurencji, która nie zawraca mu głowy produktami. Hasło „Czas to pieniądz” przestaje być metaforyczne

Zacząłem cytatem i cytatem zakończę:

Formularze, buttony, cikciki ficzery

Czy klient ich potrzebuje do cholery?

Luser Designers

Fajne? Udostępnij dalej: Twitter, LinkedIn, Facebook, Poczta Polska.