Dostępność w grach


O dostępności w grach mówi się coraz więcej, ale moim zdaniem wciąż za mało. Jako Twórcy gier mamy pełen dostęp do narzędzi które zminimalizują problemy dostępnością naszych produktów. Ale nadal temat jest bagatelizowany. Dlaczego?

Dlaczego dostępność w grach jest ważna

Co piąty gracz ma większą lub mniejszą niepełnosprawność. Odsetek ten jest o 5% większy u graczy okazjonalnych niż u reszty społeczeństwa. Wynika to często z tego, że gry są rozrywką, która nie wymaga wyjścia z domu. Są choroby, które wybiegają poza definicję niepełnosprawności a utrudniają interakcję z grami.

Wady wzroku, (niedowidzenie, czy zaburzenia w postrzeganiu kolorów. Tutaj też mamy ok. 10% społeczeństwa. Tymczasowe upośledzenia (np. złamania górnych kończyn). Jeżeli do tego dodamy fakt, że prawie 15% dorosłych amerykanów posiada umiejętność rozumienia teskstu czytanego na poziomie 11 latka (Basic Prose Literacy Skills). Przerażające? Tak. Ale te dane nie wzięły się znikąd. Link do badań.

Jeżeli dodamy do tego czynniki sytuacyjne (oświetlenie, hałas, etc.) dostajemy bardzo dużą grupę graczy, która nie może wpełni doświadczyć tego co dla nich przygotowaliśmy. Z przyczyn od nich niezależnych. Bagatelizowanie tego tematu wybiega znacząco poza ramy ignorancji.

#1 Sterowanie w grach

Pozwól na personalizację sterowania (i intensywności nacisku). Czasami gracz nie może sterować grą w sposób w jaki sobie wymyśliliśmy. Nie ważne jak wyszukany/intuicyjny byłby nasz pomysł na sterowanie. U niektórych to po prostu nie przejdzie.

Pozwól na sterowanie intensywnością haptyki. Bardzo chętnie wykorzystywane przez producentów gier – doznania dotykowe (wibracje, pulsowanie etc.) mogą być dla niektórych uciążliwe i znacząco utrudniać doświadczanie gry.

Upraszczaj sterowanie jak tylko możliwe. Interfejs powinien być dostępny za pomocą sterowania wykorzystywanego w grze. Na konsolach jesteśmy „naturalnie ograniczeni” do możliwości pada. Warto też o tym pamiętać przy projektowaniu interfejsów na PC.

Elementy klikalne powinny być w odpowiedniej odległości od siebie. Jest to istotne nie tylko na ekranach mobilnych. Z oczywistych względów. Ale odpowiednia separacja elementów na interfejsie ułatwia nawigację między nimi. Wpływa to też na postrzeganie. Patrz niżej.

#2 Architektura informacji w grach

Prezentacja informacji powinna być zrobiona za pomocą najprostszego języka. Z wykorzystaniem wszystkich elementów czytelności fontu (domyślna rodzina, lineheight, kerning etc.) Zadbaj o czytelną i zrozumiałą architekturę informacji. Zrób to najprościej jak się da!

Sprawdź, czy język, którego używasz jest zrozumiały przez wszystkich. Użyj narzędzi, które sprawdzają skomplikowanie Twojego tekstu. Np. textinspector.

Pozwól użytkownikom przyswoić wszystkie informacje w wybranym przez nich tempie. W miarę możliwości udostępnij tutoriale. Najlepiej interaktywne. Unikaj migoczących elementów.

Uruchomienie gry powinno być primary akcją po uruchomieniu gry. Akcją która nie wymaga dodatkowej nawigacji po menu.

#3 Zmysły gracza: wzrok i słuch

Formatowanie tekstu powinno zwiększać jego czytelność. Kontrast między fontem a tłem powinien być odpowiednio wysoki (7:1). Focus powinien być wyraźnie podkreślony. Postaraj się też zachować odpowiednie grupowanie wizualne elementów zależnych, pamiętaj jednak aby zachować odpowiednie odstępy, które pozwolą na swobodne korzystanie na małych ekranach dotykowych.

Wprowadź transkrypcje dla wszystkich dialogów wewnątrz gry. Pozwól personalizować poziom głośności osobno dla poszczególnych elementów (muzyka, tło, effekty, dialogi etc.). Nie uzależniaj kluczowych informacji tylko od dźwięku. Zachowaj maksymalną grywalność dla osób grających bez doznań dźwiękowych (niepełnosprawność lub ograniczenia sytuacyjne).

Nigdy sterowanie mową nie powinno być niezbędnym elementem rozgrywki. Gry z rozszerzoną rzeczywistością rządzą się dodatkowymi prawami, ale o tym kiedy indziej.

Dostępność w grach – podsumowanie

Znoszenie barier w produktach cyfrowych to powinny być dobre praktyki, a nie feature. Przedstawiłem podstawową listę funkcjonalności. Zaawansowaną listę znajdziesz tutaj.

Pamiętaj też, że takie rozwiązania jak poziom trudności w grze, też przekładają się bezpośrednio na jej dostępność. Zapamiętaj te ustawienia i pozwól graczom skupić się na gameplayu. Bo te doświadczenia są kluczowe.


Fajne? Udostępnij dalej: Twitter, LinkedIn, Facebook, Poczta Polska.