in UX dla developerów

UX-owe błędy programistów

Nie każdy ma (dys)komfort pracy z UX Designerem. Często odpowiedzialność za produkt spada tylko na barki developera. Brałem udział w kilku projektach, które w pierwszej fazie były rozwijane tylko przez programistów. Projekty ujrzały światło dzienne. Plus dla Was, ale zawsze można zrobić coś lepiej. Do rzeczy:

Zła struktura dokumentu

Strona powinna mieć tytuł i ew. podtytuły sekcji. Kolejno to powinno być H1, H2 etc. Powinny zostać rozróżnione rozmiarem fontów. Wydaje się banalne, ale w ten sposób porządkujemy stronę. Content jest bardziej przystępny i podzielony na wyraźne sekcje.

Za dużo funkcjonalności

Buttony, przyciski, linki, labele – za dużo tego. Buttony powinny zamykać się podobnie jak nagłówki. Czyli Jeden primary button i maksymalnie kilka secondary na jednym ekranie. Z reguły zależy nam na tym, aby użytkownik klikał w jeden konkretny przycisk. Wyeksponujmy go, nawet kosztem ukrycia pozostałych. Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego, jak „Im mniej kliknięć tym lepiej” – to bzdura, o czym pisałem tutaj.

Brak spójności

Style, paddingi, grid, fontów. To wszystko powinno być definiowane w jednym miejscu i utrzymywane spójnie bez względu na ilość ekranów. Jak jest potrzeba pracy przez kilku developerów, to synchronizacja na początkowym etapie jest kluczowa. Im później to ujednolicimy tym gorzej.

Strach przed pustą przestrzenią

Niechęć do pustej przestrzeni ze strony developerów jest mocno zauważalna. Taka przestrzeń spełnia wiele funkcji. Pozwala skupić uwagę na najważniejszych elementach, wybić CTA, grupować informacje. Zwiększa też estetykę projektu i zwiększa komfort czytania strony. Zwiększaj paddingi. Pomniejszaj logo. Jak nie Ty, to kto.

Projektowanie pod duże monitory

Programiści często zapominają o tym, że desktop, to nie tylko Full HD. To dużo pośrednich rozdzielczości. Często te mniejsze są bardziej popularne. Rozłożenie elementów na FullHD nie jest sztuką. Rozłóż te same elementy na 1024 i pamiętaj o odpowiednich proporcjach białej przestrzeni.

Dostępność

… a raczej jej brak. Poprawne zastosowanie się do WCAG powinno być standardem. Jeżeli nie wiesz co to jest to powinieneś jak najszybciej nadrobić zaległości. W skrócie to zbiór dobrych praktyk, który sprawia, że nasza strona jest bardziej dostępna dla ludzi z różnymi stopniami niepełnosprawności. Alt, aria etc. To spoczywa na obowiązkach developera. Polecam darmową wtyczkę do audytów dla Chrome: Wave.

Reasumując

To, że coś działa, to nie znaczy, że jest fajne. A na fajności chyba nam wszystkim zależy. Im więcej dobrych praktyk przy pisaniu kodu, tym mniej potem trzeba poprawiać. Serio.

Jak będziesz miał dobrą praktykę pisania kodu, to UX Designer będzie coraz mniej potrzebny. Czego Tobie i sobie życzę.


Fajne? Udostępnij dalej: Twitter, LinkedIn, Facebook, Poczta Polska.