Jak zapytasz UX Designera, to każdy ma swoje ulubione pryncypia projektowe na które kładzie nacisk. Aby nie pisać „To zależy” – poniżej luźne tłumaczenie wybranych pozycji ze strony lawsofux.com
Dla designerów to nic odkrywczego (mam nadzieję 🙂 Dlatego też nie bez powodu ten wpis jest w kategorii UX dla developerów. Ale do rzeczy:
Estetyka wpływa na użyteczność.
Estetyczny interfejs może sprawić, że klient będzie bardziej wyrozumiały dla drobnych niedociągnięć w użyteczności. Design może też maskować niedociągnięcia w interfejsach.
źródło
Próg Dohertego
Interfejs powinien reagować w tempie poniżej 400 ms. Wtedy interakcja jest najbardziej płynna, najbardziej angażuje klientów. Płynna interakcja najbardziej angażuje klientów.
źródło
Prawo Fittsa
Klient klika w większe i bardziej widoczne elementy. Niby banał, ale pamiętajmy, że niemal na każdym ekranie jest jedna akcja na której nam najbardziej zależy. Wybijmy ją na pierwszy plan, nawet kosztem ukrycia pozostałych akcji.
źródło
Prawo Hicka
Im więcej wyborów ma klient tym dłużej będzie podejmował decyzję. Ograniczając akcje i funkcjonalności na ekranach – zwiększamy tempo interakcji klienta. A to się przekłada bezpośrednio na konwersję.
źródło
Prawo Jakoba
Klient większość swojego czasu spędza na innych stronach. Oczekuje, że nasza strona będzie działała podobnie. Wpisujmy się w te oczekiwania. Nie próbujmy stworzyć nowych wzorców projektowych.
źródło
Prawo Gestalta
Jeżeli poszczególne elementy dzielą wspólny region – są postrzegane jako grupa. Granice między regionami można wyznaczyć m.in. przez dodatkową przestrzeń, box etc.
źródło
Prawo Pragnanza
Ludzkie oko szuka uproszczeń i porządku w skomplikowanych obrazach. W ten sposób mózg zapobiega nadmiarowi informacji. Starajmy się zachować spójność i powtarzalność w rozłożeniu elementów (grid).
źródło
Prawo podobieństwa
Mamy tendecje do łączenia podobnych elementów, nawet jeżeli fizycznie są od siebie oddzielone. Co to oznacza? Że wszystkie elementy klikalne powinny wyglądać podobnie, zachować spójne ostylowanie.
źródło
… ciąg dalszy nastąpi
Fajne? Udostępnij dalej: Twitter, LinkedIn, Facebook, Poczta Polska.