Praca Designerów powinna być zawsze ograniczona czasowo


Artykuł ukazał się na moim blogu produktowym w wersji angielskiej, ale wrzucam też w wersji PL bo fajny 🙂 Do tego polecam też przeczytać wpis o pokorze UX Designera sprzed kilku lat.

Ten dość kontrowersyjny tytuł to nie jest clickbait. Wiem i rozumiem czym jest proces projektowy. Zdaję sobie sprawę, że im mniej czasu tam desginerowi tym lepsze rozwiązanie dostarczy. Mimo wszystko skłaniam się do narzucania ram czasowych zespołowi designerskiemu. 

Product musi iść do przodu

Każdy projekt można szlifować w nieskończoność. Im szybciej zwalidujemy nasze założenia tym lepiej. Continus Delivery to rozwój produktu zgodnie z filozofią Keizen. Minimalny progress ale stały. Im wcześniej zaczniemy się opierać o dane ilościowe z produkcji i feedback od realnych użytkowników tym lepiej.

Projektowanie to proces ciągły?

Tak. Całkowicie się z tym zgadzam, ale projektowanie bez granulacji i delivery to proces, który w żaden sposób nie przekłada się na poprawienie doświadczeń użytkowników. Trzeba wiedzieć kiedy zrobić “Hands off” i zostawić pewne pytania i hipotezy na kolejną iterację. Makiety i prototypy nie mają wartości dla użytkowników. Dobre User Experience użytkownika jest dopiero wtedy gdy zetknie się z projektem w realnym użyciu. 

Dokumentacja i struktura procesu projektowego

Czy to oznacza YOLO Design i tzw. “Pixel Monkey”? Wręcz przeciwnie. Dobrze udokumentowany proces projektowy i stale repozytorium raportów z badań – to wszystko przełada się na jakość dostarczanych rozwiązań. W ten sposób ograniczasz czas potrzebny na ponawianie procesów discovery i zadawanie pytań, które już kiedyś padły. Taka dokumentaja to świetny punkt wyjścia do dalszych prac.

Jak bardzo ograniczać czas zespołowi UX?

Tutaj padnie ulubiona odpowiedź. “To zależy…” Nie ma złotego środka. To powinno być wspólnie wypracowane między PM a zespołem designerów. Pełne zrozumienie, że celem jest jak najszybsze podniesienie wartości produktu i jednoczesne zaadresowanie dalszych prac. Po to zatrudniamy mądrych ludzi aby ich pytać o zdanie 🙂

Podsumowując

Product Manager i zespół UX powinien wspólnie znaleźć zrozumienie aktualnych problemów i bolączek użytkowników. Znaleźć “Szybkie fixy” i zgranulować grube taski, tak aby użytkownik iteracyjnie dostawał coraz lepszy produkt. Step by step