in Produkt Owner, Manager, Pope :)

Określ priorytet swojego produktu. Jeden priorytet

W tym wpisie poruszam problem rozmycia produktu poprzez nadanie zbyt wielu priorytetów jednocześnie. Brak strategii i konsekwentnie realizowanego planu kończy się zbytnim rozdrobnieniem produktu. Ważne jest też w jaki sposób podchodzimy do mierników. Ale po kolei.

Czym jest priorytet

Słowo priorytet weszło do języka angielskiego w XV wieku. Przez kilkaset lat funkcjonowało w formie pojedynczej. Oznaczało pierwszą, najważniejszą, lub wcześniejszą rzecz. Dopiero w latach 1900 dodajemy liczbę mnogą tego terminu i zaczynamy mówić o priorytetach. 

Na początku obecnego stulecia słowo priorytet w liczbie pojedynczej jest coraz rzadziej używane. Przecież to jest takie ważne, że chcemy osiągnąć wielopoziomowy sukces, robić kilka rzeczy jednocześnie. Zarówno w sferze osobistej, jak i z naszym produktem. Ale wielopoziomowy sukces nie może być realizowany w kilku kierunkach jednocześnie. Warto też zauważyć, że słowo sukces występuje raczej w liczbie pojedynczej.

Kanban ma limit tasków “In progress”

Nie wiem, czy pamiętacie jeszcze ale w tablicach kanbanowych jest taka funkcjonalność jak limit tasków “In progress”. Tak – dawno temu był domyślnie włączany w narzędziach do zarządzania zadaniami. Teraz jest opcjonalny. Multitasking rządzi. Ale czy na pewno?

Jest cholernie dużo badań mówiących o tym w jaki sposób multitasking zabija produktywność. Dotyczy zarówno pracy pojedynczego człowieka. Ale jest też przenoszone na obraz produktu. Produkt powinien realizować poprawnie wytyczoną strategię. 

Jeden priorytet to nie stagnacja

Dla jasności. Produkt może być rozwijany w kilku kierunkach jednocześnie. Oczywiście, ale wcześniej czy później te kierunki, czy też ficzery zaczną się krzyżować. Wtedy na białym koniu powinien wjechać priorytet. 

Priorytet powinien być wyryty w świadomości osób odpowiedzialnych za produkt. Jeżeli czytałeś moje wcześniejsze wpisy, to wiesz, że za produkt odpowiadają wszyscy. Więc każdy powinien wiedzieć co robimy. Dokąd zmierzamy i kiedy pewien etap podróży zostanie zakończony. Jak trzej mędrcy zmierzający do betlejem. Tą kulawą metaforą przechodzimy do kolejnego aspektu:

North Star Metric – jedna metryka by wszystkimi rządzić.

Produkt trzeba mierzyć. Od początku do końca. Jak inaczej zdefiniować sukces? Metryk może być kilkadziesiąt. Ale warto znaleźć tą jedną. Jedną , by wszystkimi rządzić, Jedna, by wszystkie odnaleźć. Jest taka metryka. Jest też prosty framework jak chcemy ją zrobić. North Star Metric.

Nie chcę się rozpisywać na ten temat. Mądrzejsi ode mnie zrobili to dużo lepiej, np. tutaj. Wspominam o tej metryce, bo to jest właśnie ta pieprzony kompas dla Twojego produktu. Który zawsze powinien wskazywać priorytet. Jeden priorytet.

Esencjalizm na koniec

Opracuj strategię. Wyznacz metrykę. Określ Priorytet, jeden priorytet, i konsekwentnie się go trzymaj. Oczywiście, możesz robić wszystko na hurrrra, ale jak długo ujedziesz na tym wózku zanim się rozdrobnisz. Esencjalizm to nie tylko genialny sposób na ułożenie sobie życia. To też świetny framework dla strategii produktowej. Ale o tym kiedy indziej. :)