Filozofia produktu – teoria decyzji


Strategia produktowa powinna być wypracowana na podstawie wielu czynników, ale czasami wymaga elastycznego podejścia. Na pewnym etapie granulacji trzeba podejmować mniejsze lub większe decyzje. 

Wg Arystotelesa aby podjąć prawidłową decyzję należy zwrócić uwagę na trzy aspekty. 23 stulecia później jest do nadal aktualne. W ujęciu produktowym jest to wręcz wskazane.  I tak aby podjąć dobrą decyzję potrzebujemy: czasu, danych i ekspertów.

Czas jest sprzymierzeńcem dobrych decyzji

Jakkolwiek kuriozalnie to nie zabrzmi, to im ważniejsza decyzja tym bardziej powinna być opóźniona. Klasyczne “Prześpij się z tym” może naprawdę tylko pomóc. Odwlekanie decyzji może wydawać się złą strategią, ale tylko wtedy gdy w tym czasie nic nie robimy. A jak powinniśmy spożytkować ten czas? Wg Arystotelesa powinniśmy zrobić przynajmniej dwie rzeczy: 

Zawsze weryfikuj informacje

Dane. Ważne decyzje nie powinny się opierać o domysły. Decyzja jest reakcją na zdarzenia, fakty istniejące w bezpośrednim lub pośrednim otoczeniu naszego produktu. Powinniśmy mieć pewność, że te dane, które wymuszają naszą reakcję są prawdziwe. 

Weryfikacja powinna się też opierać na sięgnięciu po własne zasoby informacji i własny research. Otwarte raporty, dane ilościowe, insighty z danych jakościowych. To powinno być zawsze na wyciągnięcie ręki. 

Skonsultuj się z ekspertami

Nadinterpretacja danych, cherry picking…. Błędów poznawczych/decyzyjnych jest bardzo dużo i aby sobie z nich zdawać sprawę trzeba szukać obiektywnego i szerokiego spojrzenia. Samodzielna decyzja powinna być ostatecznością. 

Pewien facet w golfie kiedyś powiedział, że nie po to zatrudnia mądrych ludzi, aby mówić im co mają robić. Pójdźmy krok dalej – zatrudniasz mądrych ludzi m.in. po to aby oni Ci doradzali i mówili co masz robić. Jeżeli tak ufasz w swoje decyzje, to zaufaj sobie, że zatrudniłeś mądrych ludzi, którzy też podejmują dobre decyzje.

Podsumowując

Strategii produktowej nie buduje się “ad hoc” i tak samo nie powinno się nie wprowadzać zmian w roadmapie. Ciężar decyzyjny powinien być rozłożony w czasie, który spożytkujemy na weryfikację danych i konsultacje z ekspertami. Wydaje się oczywiste, ale ze stosowaniem w praktyce bywa różnie.