Cyberpunk z perspektywy UX Designera #1 – interfejs


Cyberpunk – najbardziej oczekiwana gra tego roku. Na początku grudnia światło dzienne ujrzała wersja, która – najdelkikatniej mówiąc – jest poniżej oczekiwań. W tym wpisie skupię się na interfejsie. Szeroko pojmowane „doświadczenia” i wrażenia to temat rzeka na osobny wpis. Sam wpis jest dość detaliczny, ale staram się nie pisać hermetycznie. Wracając do interfejsów:

Brak spójności

Główny przycisk akcji jest skrajnie niekonsekwentnie definiowany. Jako przycisku „Potwierdź” praktycznie używamy wszystkich podstawowych buttonów na konsoli. Aby Wam zobrazować jak bardzo to jest to niespójne, to przytoczę pierwsze komunikaty jakie zobaczymy przy uruchamianiu gry. I tak to jest:

  1. Wciśnij „O” aby kontunuować
  2. Naciśnij „Options” aby kontynuować
  3. „X” wybierz

I to dosłownie pierwsze trzy ekrany egrany gry. Dalej jest równie nieciekawie

Braki w natywnej nawigacji

Grając na konsoli masz całą gamę przycisków, które mogą usprawnić nawigację po interfejsie. Niestety nie doświadczysz tego w najnowszej produkcji Redów. I tak:

  • W głównym menu gry nie możesz nawigować za pomocą przycisków R1 i L1. Jest to możliwe dopiero po wejściu w detale poszczególnej opcji.
  • Przeglądając questy nie masz definiowanego przycisku do obserwowania zadania
  • Wybierając opcję przewijania czasu nie możesz korzystać z przycisków pada lewo/prawo

Uwierzcie mi – jest tego więcej

Kierowanie pojazdem

Brak dynamicznej możliwości zmiany stacji radiowej. Aktualnie robisz to na popupie. Serio. Przy całej gamie dostępnych możliwości nawigacyjnych padło na popup.

System nawigacji, który się świetnie sprawdza przy pieszym przemieszaczaniu się po Night City, w samochodzie jest po prostu nieużywalny. O potrzebach zmiany kierunku jazdy dowiadujesz się jak już jesteś na środku skrzyżowania.

Opracowanie dedykowanej nawigacji dla pojazdów nie powinno sprawić trudności. Zwłaszcza, że ten sam problem jest świetnie rozwiązany podczas nawigacji na bezdrożach w jednym z głównych wątków gry.

Zarządzanie ekwipunkiem

Różnorodoność ekwipunku jest na tyle duża, że filtrowanie i sortowanie powinno być jedną z podstawowych funkcjonalności. Niestety podstawowe filtry nie są dostępne z poziomu nawigacji padem. Sortowanie jest zrobione niezależnie od wybranego filtru i tak np. ubrania możesz sortować wg zadawanych obrażeń.

Filtry same w sobie nie są szybkie i przyjemne w użyciu. W przypadku mapy okazało się to możliwe do zaimplementowania. W przypadku ekwipunku już nie pykło. 🙁

Mimo wszystko

Cyberpunk to dobra gra. Ma szanse być świetną. Oczywiście oprócz interfejsu jest dużo innych zastrzeżeń, ale o nich możecie przeczytać gdzie indziej. Wierzę w Redów. Od daty premiery mam ograne ok 30 godzin i zamierzam grać dalej, bo to napawdę jest fajne.


Fajne? Udostępnij dalej: Twitter, LinkedIn, Facebook, Poczta Polska.

PS

Jeszcze nie wiem w jaki sposób rozwiążę moją przesiadkę CP z PS4 na xBoxa, ale to już moje zmartwienie 🙂